جمعه ؛ 30 شهريور 1403
08 ارديبهشت 1401 - 18:21

دمیدن آمریکا بر آتش جنگ اوکراین

چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم راستا با شماری از مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی، از احتمال طولانی شدن جنگ اوکراین تا پایان سال جاری میلادی سخن گفتند
نویسنده :
امیر رضا کریمی
کد خبر : 11658

پایگاه رهنما:

چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم راستا با شماری از مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی، از احتمال طولانی شدن جنگ اوکراین تا پایان سال جاری میلادی سخن گفتند. ادامه این جنگ که به نظر می‌رسد واشنگتن هم از آن استقبال می‌کند، هم می‌تواند زمینه را برای فروش سلاح  هر چه بیشتر به اوکراین مساعد کند و هم با دور کردن اروپایی‌ها از روسیه، کاری کند که آن‌ها هر چه بیشتر در زمین آمریکا بازی کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به مقامات اروپایی گفته بود که کشورش پیش‌بینی می‌کند، جنگ در اوکراین حداقل تا هشت ماه دیگر ادامه خواهد داشت. موضوعی که «ند پرایس» سخنگوی کاخ سفید هم در مصاحبه ای ضمن تأیید آن گفت: «اما آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که این درگیری را کوتاه کنیم. فکر می‌کنیم که می‌توانیم با تقویت دست اوکراین در میز مذاکره این کار را انجام دهیم. ما این کار را با ارائه میزان بی‌سابقه‌ای از کمک‌های امنیتی به اوکراین انجام می‌دهیم.» اما برخی اعضای کنگره آمریکا از این نگرانند که جنگ حتی بیش از این هم ادامه یابد و آن را با جنگ کره مقایسه می‌کنند که نتیجه‌ای نداشت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری کاخ سفید در اوایل ماه میلادی جاری گفته بود جنگ ممکن است طولانی شود. سالیوان پیش‌بینی کرد که بعد از فاز اول، طول مرحله بعدی را می‌توان چند ماه یا بیشتر ارزیابی کرد. اگرچه طولانی شدن جنگ، آخرین چیزی بوده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خواهان آن بود.

آمریکایی‌ها تمایل دارند که تنش میان اروپایی‌ها و روسیه بیشتر شود تا به این ترتیب با فاصله گرفتن اروپا از روسیه، وابستگی اروپایی‌ها به آمریکا بیشتر شود و به نظر می‌رسد که تا حدودی هم موفق شده‌اند. این شکاف، در موضع‌گیری‌های کی‌یف علیه مسکو و نپذیرفتن فرانک والتراشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان در خاک اوکراین خود را نشان می‌دهد. در مقابل، روسیه هم اقدام علیه کشور‌های اروپایی را در دستور کار قرار داده است. وزارت خارجه روسیه، اعمال تحریم علیه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، وزرای خارجه و دفاع کابینه وی و این افراد، حق ورود به خاک روسیه را نخواهند داشت. وزارت خارجه روسیه همچنین دولت لندن را به تشدید عامدانه بحران اوکراین از راه ارسال تسلیحات کشنده به دولت کی‌یف و ترغیب سایر کشور‌ها به مشارکت در اجرای تحریم‌های ضدروسی متهم کرد.

این در حالی است که بنابر گزارش واشنگتن‌پست، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرده روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی شود. اگر واشنگتن با این درخواست موافقت کند، کاری را انجام داده است که حتی در زمان جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی انجام نداده بود. بایدن به همتای اوکراینی خود گفته که وی درصدد است طیف وسیعی از پیشنهاد‌ها را برای اعمال فشار بیشتر بر مسکو بررسی کند.

  • فقط سلاح می فروشیم

چندی پیش روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود که مسکو در یادداشتی به واشنگتن هشدار داده بود که ارسال تسلیحات ناتو به کی‌یف به تشدید درگیری اوکراین منجر می‌شود که پیامد‌های غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. در پاسخ این یادداشت هشداری روسیه، ند پرایس در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که واشنگتن تغییر موضع نخواهد داد. وی گفت: «ما موظف هستیم به کاری که برای حمایت از شرکای اوکراینی خود انجام می‌دهیم، ادامه دهیم. به این کار ادامه خواهیم داد. روس‌ها برخی چیز‌ها را خصوصی گفتند، برخی چیز‌ها را علناً گفتند. هیچ چیز ما را از راهکاری که در پیش گرفتیم منصرف نخواهد کرد.»به نظر می رسد آنچه در این مقطع برای آمریکا مهم است فروش سلاح های بی مشتری خود به اوکراین است و حداقل در کوتاه مدت آمریکایی ها برنامه دیگری از جمله اعزام نیرو به اوکراین ندارند و به همین تجارت پرسود فروش سلاح و تحریم های روسیه بسنده خواهند کرد.

ارسال نظرات